Wij zijn lid van:
Bouwverslag
Het spooremplacement dat zich bevindt tussen het Hartelkruis en het A15 viaduct over het havenspoor is de inspiratiebron voor deze baan. Getracht wordt om herkenbare gebouwen als het restaurant "De Punt", de vestiging van "Den Hartogh" en de windmolen op dat terrein natuurgetrouw na te bouwen. De modules van de baan zijn opgesteld tussen de keerlussen van de clubbaan. De maatvoering is aangepast zodat het mogelijk is om over de diverse tafels te rijden. Clubbaan en Botlekmodules vormen dan één geheel.
Er zijn inmiddels viertafels gebouwd. Op de eerste tafel staan de gebouwen van Den Hartogh Cleaning (DHC), zie ook de foto's voor een bouwimpressie en de windmolen. Ook het 25KV station dat als onderstation dient voor de stroomvoorziening van de Havenspoorlijn (en aansluitend de Betuwelijn)heeft een plekje op de baan. De vier tafels worden ook gebruikt voor beurzen en tentoonstellingen, waarbij ze dan voorzien zijn van een schaduwstation. Op deze wijze kan de Botlekbaan ook buiten het verenigingsgebouw aan belangstellenden getoond worden. Dit is reeds twee keer gedaan in 2014 en 2019, bij onze sponsor Peinemann in Hoogvliet.
De tweede sectie bevat de wisselstraten naar de diverse opstelsporen, die uitkomen op de derde tafel. Op deze tafel komen ook de kantoren van de diverse spoorvervoerders die naast het rangeerterrein gebouwd zijn. Tevens worden enkele opslagtanks gebouwd die kenmerkend zijn voor de Botlek. De vierde tafel herbergt weer de wissels zodat de treinen terug gevoerd worden naar de clubbaan. Dit deel zal naar verwachting een deel van het Hartelkruis bevatten, ook zal een kade gerealiseerd worden met een (binnenvaart)schip.
De vier tafels vormen samen met het vaste deel een prachtige baan die in de toekomst veel mogelijkheden biedt om met lange goederentreinen te rijden. Tevens zullen auto's en vrachtwagens rijden op de weg en de diverse parkeerplaatsen welke op deze module geplaatst zijn. Aansturing hiervan gebeurt met Koploper, zoals deze ook gebruikt wordt voor de treinen. Eerste fase zal gereed zijn in september 2014.