Wij zijn lid van:
Autobaan
Er rijden niet alleen treinen over de Botlek baan. Ook vrachtwagens maken deel uit van het drukke verkeersbeeld in het Rotterdamse Havengebied. Dat betekent wel dat vele nieuwe vrachtwagens gebouwd of bestaande wagens omgebouwd moeten worden. Enkele leden hebben zich hierin gespecialiseerd.
Het (om)bouwen van de vrachtwagens naar een exemplaar dat volledig separaat aan te sturen is, vergt veel tijd. Niet alleen dient een decoder ingebouwd te worden voor de besturing van de wagen, ook worden extra functies ingebouwd. Verlichting (inclusief knipperlichten, zwaailichten e.d), meertonige hoorns, extra bewegende delen, het is allemaal mogelijk, maar vergt zeer secure arbeid.
Om een idee te geven zijn foto's toegevoegd van het ombouwen van een tankwagen van Den Hartogh. Deze zal de DHC vestiging regelmatig aandoen, om de tankcontainer schoon te maken. Daarvoor is in de vestiging een wasstraat gebouwd, waar de vrachtwagen doorheen rijdt. Na een vooraf vastgestelde tijd, zal de tankauto weer doorrijden en het DHC terrein verlaten richting openbare weg. Al deze functies dienen natuurlijk ingebouwd te worden. Daarvoor is eerst een testbaan gebouwd, die gebruikt wordt om nieuwe en omgebouwde auto's te testen, voordat deze op de Botlekbaan gebruikt gaan worden.
Nadat de auto's getest en goedgekeurd zijn, worden deze in de database opgenomen van Koploper. Vervolgens worden de auto's aangestuurd door dit programma, separaat van de aansturing van de treinen. Wel is er een koppeling tussen de twee systemen, daar waar nodig. Zoals bij een overweg, waar de auto's dienen te wachten, totdat de trein gepasseerd is. Het klinkt logisch, de uitvoering is wel wat gecompliceerder. Ongelukken willen we als vereniging graag vermijden, anders zou de hobby te duur worden.